Evolúciós kihívás
Nemhogy nem tiltják a mobilhasználatot az iskolákban, még az MI-t is használják.
„Vagy gyorsabban és magasabb szinten gondolkodó lényekké fejlődünk, vagy a technológia átveszi az uralmat a tudatunk felett. Most nézünk szembe ezzel az evolúciós fejlődési kihívással” – idézte az eduline.hu Észtország oktatási és kutatási miniszterét a legutóbbi Oktatási Világfórumon. Ez korunk kérdése. Kristina Kallas egy egészen más irányról beszélt, mint amit Európa számos országa, köztük hazánk is követ. A PISA tesztekben legjobban teljesítő észteknél egyébként nincsen általános iskolai mobiltelefon-tilalom, iránymutatásokat adnak, főként a 12-13 évnél fiatalabbak számára, de minden intézmény maga szabályozza a használatot. (Van, ahol a szünetekben nem lehet mobilozni, és csak akkor vehetik elő a gyerekek a készüléket, amikor a tanár kéri.) A kevesebb mint 1,5 milliós lélekszámú Észtország hatékony, jól működő digitális állami szolgáltatásairól ismert, és a miniszter szerint azért is lenne furcsa a telefonok tiltása, mert a helyhatósági választásokon online is lehet szavazni, és ezen már a 16 évesek is részt vehetnek. Támogatják, hogy mobiltelefonokat használjanak állampolgári kötelességük teljesítésére, a választásokon való részvételre, tájékozódásra. Új programként bevezetik a mesterséges intelligenciát az iskolákban, úgy vélik, hogy magasabb kognitív készségeket kell kifejleszteni a fiatalokban, például az írásbeli számonkérés helyét a szóbeli vizsgák veszik át. Hogy miért? A mesterséges intelligencia a többit jobban és gyorsabban elvégzi.