MENÜ
2025. október 20.
Vendel

Takarékos autósok – melyik típus az optimális?

vezess.hu / Rácz Tamás

A CarNet a listája összeállításához Európa legnépszerűbb fogyasztásméréssel foglalkozó weblapját vette alapul.

Egekbe emelkedtek az üzemanyagárak, sokaknak minden korábbinál fontosabb, hogy takarékos autójuk legyen. Az utóbbi évek típusai között akadnak jó választások.

 

Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy hosszabb időre velünk maradnak a magasabb üzemanyagárak, ehhez kell hozzászoknia mindenkinek. 2021 augusztusában a 95-ös benzin és a gázolaj ára is 450 forint alatt volt, a 480 forintos hatósági ár korszaka után pedig jelenleg 580-600 forint környékén mozognak az üzemanyagárak.

Erre tudatosan készülve választhatunk olyan autót, amelynek fogyasztása jóval az átlag alá esik. A fiatal használt autók és az új típusok között is akadnak olyan aszkéta alkatú fogyasztásbajnokok, amelyekkel kímélhetjük pénztárcánkat, és némely esetben a kényelemről sem kell lemondanunk.

A CarNet a listája összeállításához Európa legnépszerűbb fogyasztásméréssel foglalkozó weblapját vette alapul. A Spritmonitor.de adatai a valóságon alapulnak, itt a gyártók által megadott mérési ciklusok eredményei helyett igazi autósok igazi tapasztalataiból alakult ki a sorrend. Az oldalon több mint nyolcszázezer autós gyűjti az értékes adatokat több mint egymillió kocsiról, a beregisztrált tankolások száma már meghaladta az 50 milliót, a megtett kilométerek száma pedig a 26 milliárdot.

Az adatokat több ország autósai adják össze, akik a száraz fogyasztási érték mellett megadják a felhasználás módját is. Természetesen az átlagfogyasztás nem mindenkire igaz, de az adatok mindenképp jó kiindulópontnak tekinthetőek.

Összegyűjtöttünk hat olyan fiatal típust, amelyek érdekesek lehet a takarékos autót keresőknek. Jól látszik az iparág fejlődésének iránya is, hiszen míg a benzinmotoros modellek élmezőnyében néhány éves modelleket találunk, addig a dízeleknél az idősebb járművek jellemzőek, amelyek ráadásul takarékosabbak is.

Apró dízelmotor, kis tömeg a tökéletes párosítás

A fizika törvényeit kegyetlenül érvényesíti az adatsor, a kis teljesítményű dízelmotorral szerelt, alacsony tömegű autók a spórolás igazi művészei. A magas hatásfokkal, gázolajjal működő motorok előnye ezeknél az autóknál domborodik ki igazán, a legtakarékosabbnak bizonyult kocsikban általában a PSA tiszta működésű BlueHDI 1,5 literesei, a Volkswagen 1.2, 1.4 és 1.6 TDI dízeljei, a Renault 1.5 dCi és a Fiat 1.3 JTD motorjai dolgoznak.

Citroën C4 Cactus BlueHDI 100
A 2014–2020 között gyártott, formabontó francia típus a kompakt szabadidő-autók és a városi kisautók határán egyensúlyoz, a takarékos működést rengeteg egyedi megoldással, puritán, mégis érdekes belső térrel ötvözi. Az autó titka az alacsony tömeg, amit több egyszerű megoldással értek el a francia tervezők. Az alapváltozat 965 kilós (vezető nélkül), a legnehezebb dízeles sem nyom többet 1145 kilónál.

Így nem csoda, hogy a Citroën C4 Cactus a legapróbb kisautókat megszégyenítő eredményt mutat fel 1,5 literes BlueHDi 100-as motorjával. A felhasználók adatai alapján nem ritka a 4,0-4,1 l/100 km körüli átlagfogyasztás, a típusra jellemző átlag pedig 4,82 liter 100 kilométerenként.

Gyári értékek szerint még jobb lehet a fogyasztás az 1560 köbcentis, Euro 6 környezetvédelmi normának megfelelő BlueHDi 100-as dízelmotorral. Mivel 2014-ben debütált az autó, még a régebbi, megengedőbb mérési ciklusról vannak eredményei: 3,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztása, ami csupán 85 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár kilométerenként. Akinek túl merész a C4 Cactus stílusa, a konzervatívabb C4-esben, sőt a lista többi autójában is megtalálja majd ezt a takarékos dízelerőforrást.

Opel Corsa 1.5 D
A 2019-ben bemutatott Opel Corsa F az adatok szerint szintén a négyliteres tartományban mozog. Ezt a jó eredményt annak köszönheti, hogy összes motorját és a padlólemezét a PSA-csoporttól, pontosabban a Peugeot 208-astól örökölte, és a kínálat egyetlen dízelmotorja tulajdonképpen ugyanaz, mint ami a Citroën C4 Cactusban is dolgozik.

Tömege szintén egy tonna alatt tanyázik (980 kilogramm az alapverzió, 1090 kilogramm a dízel), valamint jó a légellenállása is, 0,29-es a legkisebb alaktényezője, ami a kisautók között kifejezetten jó érték. A fiatal autóból nincs túl sok találat a Spritmonitor oldalán, de a számok biztatóak, 4,84 l/100 km az átlagos fogyasztás ezzel a motorral. A 102 lóerős, 250 Nm nyomatékú dízelmotor WLTP-szabvány szerint kereken 4 l/100 km-es fogyasztásra képes, 105 gramm szén-dioxid-kibocsátás mellett.

Dacia Lodgy 1.5 dCi
A takarékos autózás nem mindig csak a fogyasztásról szól, és ha a legtöbb autót szeretnénk megkapni a legalacsonyabb összegért, akkor a listán a hétüléses, 1,5 literes dCi dízelmotorral szerelt Dacia Lodgy kerül első helyre a listán.

A 115 lóerős, jól ismert, Renault-típusokban is fellelhető technika megbízhatóan teszi a dolgát, kellő dinamizmust ad a családi csapatszállítónak, amely tágas utasterével valóban képes akár hét személyt is hosszú távú utakon a gyomrában cipelni.

Tömege méreteihez mérten alacsony, mindössze 1300 kilogramm, és nagyon odafigyelve akár még ezzel a típussal is összejöhet az 5 l/100 kilométer alatti fogyasztás. Általános használat során viszont már magasabb érték jön ki. A Lodgy-tulajdonosok adatai szerint 5,59 l/100 km a jellemző érték erre a típusra, ami az egyszerű technika alacsony szervizigényével párosítva, a befogadóképességet is számba véve verhetetlen érték, főleg ha valóban hétülésesként használják.

Benzinesből a hibrid a nyerő

Az alacsony fogyasztásukról régóta ismert dízelek mellé mára felzárkóztak a különféle hibrid hajtással szerelt benzines típusok is, ezek megkerülhetetlen ajánlatnak számítanak, ha a benzinre szavazunk a gázolajjal szemben.

Suzuki Celerio
Az egyszerűség és benzines jelleg metszetében a városi miniautókat találjuk, és fogyasztásával ezek között is kiemelkedően teljesít a Suzuki Celerio. A 3,6 méter hosszú, minimalista közlekedési eszköz második generációja 2014-ben mutatkozott be, és egyes piacokra a mai napig gyártják. Itthon kevésbé ismert, de pont ezért lehet titkos tipp a megkímélt, megbízható városi kisautókat keresőknek.

A Celeriót K10B kódszámú, osztott szívótorkú Dualjet benzines mozgatja. A láncos vezérlésű, két vezértengelyes, hengerenként négyszelepes kis szerkezet is teljesíti az Euro-6 szabványt, 68 lóerős teljesítménye és 90 Nm nyomatéka pedig pont elég a városi közlekedéshez.

Az apró motorral bárkinek sikerülhet döbbenetesen kevés benzinnel közlekedni. A Celerio sofőrjeinek átlaga 4,56 l/100 km, persze a WLTP-ciklus adatai alapján, és a 3,6 l/100 km-es átlag sem elképzelhetetlen, amihez 84 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás jár.

A 880 kilogramm tömegű Celerio a harmatos háromhengeressel is eléri a 155 km/h-s végsebességet, és 13,5 másodperc alatt tudja le a százas sprintet, tehát a forgalmat sem tartja fel túlzottan, miközben a lehető legnagyobb mértékben kíméli a pénztárcánkat.

Toyota Auris Hybrid
Tiszteletre méltó a Toyota törekvése, ahogy az első Prius óta keményen dolgoznak a hibridek tökéletesítésén. 1997 óta sokat fejlődött a HSD (Hybrid Sinergy Drive) hajtáslánc, és mára nyugodtan kijelenthető, hogy megfelelő teljesítményt, megnyugtatóan alacsony fogyasztást és kulturált működést kínálnak a Toyota hibridjei.

Fogyasztás szempontjából az összes Toyota-hibrid kiemelkedően teljesít, az Auris, illetve a típust váltó új Corolla azért érdekes ebben az összevetésben, mert városi kisautókra jellemző benzines fogyasztást produkálnak tágas kompakt, akár kombikivitelű karosszériával.

A Toyota Auris első generációjából is volt már hibrid kivitel, de számunkra a második Auris lehet érdekes, amelyet 2012-től egészen 2018-ig gyártottak. Az orrban dolgozó 1,8 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor és a két villanymotor egysége a felhasználók adatai alapján 5,46 l/100 kilométeres átlagfogyasztást produkál.

A WLTP-ciklus megmutatja, mit tudhat az a sofőr egy Aurissal, aki tojással a jobb lába alatt vezet: a hivatalos mérések alapján 3,8 l/100 km az Auris Hybrid átlaga, amihez 87 g/km szén-dioxid-kibocsátás társul.

Fogyasztáscsökkentő tippek

Kellő odafigyeléssel, a vezetési stílus megváltoztatásával bármilyen autó fogyasztása csökkenthető, ideális esetben akár 15-20 százalékkal. Egyszerű praktikákra kell gondolni, amelyek könnyen alkalmazhatóak a mindennapos közlekedés során:

– Vezessünk visszafogottan. Kisebb gázadással is elérhetjük a kívánt sebességet, utána pedig vezessünk előretekintően.

– Kerüljük az intenzív fékezést: ha üzemi fékkel, nagy erővel lassítunk, akkor szó szerint elsütjük a mozgási energiánkat. Sokkal célravezetőbb motorfékkel, lágyan elérni a megfelelően alacsony tempót, ezzel a fékrendszert is kíméljük, valamint a fogyasztásnak is jót tesz a módszer.

– Tervezzünk előre: mielőtt hosszabb útra indulunk, nézzük meg az adott útvonalat, induljunk időben, és haladjunk egyenletes, megfontolt, mérsékelt sebességgel. A sietség, a stressz, a kapkodás garantáltan megjelenik az átlagfogyasztásban is.

– Váltsunk okosan: főleg kézi váltóknál jelent spórolást a megfelelő kezelés. A mai modern autókban a műszerfalon megtalálható váltásjelző nyilak sokat segíthetnek, gyakran eggyel magasabb fokozatot is könnyen elbír az autó, mint amit magunktól gondolnánk.

– Figyeljünk az autó műszaki állapotára: egyes motorhibák nem okoznak leállással járó gondot, csupán a fogyasztást növelik meg, valamint az abroncsok alacsony nyomása is csökkenti a hatékonyságot.

A fejlett hibrid hajtás előnyei nem csak az alacsony fogyasztásban érhetőek tetten. Mivel fokozatmentes az erőátvitel, tulajdonképpen automata váltót kapunk annak minden nyűgje nélkül, és a modern dízelekre jellemző, drágán cserélhető kopóalkatrészektől sem kell tartanunk, így a fenntartás átlagosan alacsonyabb összegbe kerülhet, de ez a fiatal használt hibridekre jellemző magas vételárban is erősen tükröződik.

Ford Mondeo Hybrid
A listában kakukktojásnak tűnhet a Ford Mondeo, hiszen pár kategóriával magasabb szintet képvisel, mint az eddig sorolt takarékos autók. Pont ezért jó példa arra, hogy a fajlagosan alacsony fogyasztáshoz nem feltétlenül kell a legtakarékosabban felépített, egyszerű konstrukció. Nem mindig kell lemondani a kényelemről, a kényeztető extrákról, ha kevés benzint elégetve akarunk közlekedni.

A Ford Mondeo 2014 óta létező negyedik generációs modelljének hibrid hajtású változata egy igazi családi, középkategóriás bálna, 4,8 méteres teljes hosszúsággal, végtelennek tűnő opciós listával. Ekkora testtel a Toyota receptjét követve spórol a Ford, a kétliteres, Atkinson-ciklusú benzinmotorhoz ebben az esetben is egy fokozatmentes erőátviteli egység (e-CVT), valamint két villanymotor tartozik. A rendszer összteljesítménye 187 lóerő, amihez a WLTP-ciklus szerint 5,5-5,6 l/100 km fogyasztás tartozik, attól függően, hogy szedán vagy kombi a karosszéria.

A Spritmonitor adatai igazán érdekesek, a hibrid Mondeo sofőrjei 5,93 l/100 kilométeres átlagfogyasztásról számoltak be, ami parádés érték egy ekkora autótól. Még jobb színben tűnik fel ez a fogyasztás, ha megnézzük a korabeli dízelek átlagát, ami bő fél literrel magasabb, 6,6 l/100 km.